Britse detailhandelsverkopen fors gestegen in mei

05-06-2018 15:13
Door het warme weer, twee officiële feestdagen en het koninklijk huwelijk stegen in mei de detailhandelsverkopen in het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit cijfers van het British Retail Consortium (BRC). Het gaat om een stijging van 4.1 procent in vergelijking met mei 2017. Volgens het BRC betreft het de grootste toename in meer dan vier jaar.

Consumenten gaven fors meer uit

De omstandigheden voor de Britse detailhandel blijven echter zwaar en naar historische maatstaven is de groei zeer klein. Andere cijfers laten zien dat de groei in de auto-industrie in mei 3.4 procent bedroeg. Uit een rapport van Barclaycard blijkt dat consumenten vorige maand 5.1 procent meer uitgaven in vergelijking met mei 2017, wat de grootste toename sinds april 2017 is.

Drie katalysators

“Twee officiële feestdagen, het koninklijk huwelijk en natuurlijk het aangenamer weer fungeerden als katalysator voor de opleving in de detailhandel, zowel online als in conventionele winkels,” zo liet Paul Martin, hoofd detailhandel Verenigd Koninkrijk bij KPMG, optekenen.

Verloren terrein deels teruggewonnen

“Het betere weer en de feestdagen stimuleerden consumenten om spullen te kopen, variërend van tuinmeubilair tot zomermode. Daarmee heeft de Britse detailhandel een deel van het verloren terrein in april goed gemaakt,” aldus Helen Dickinson, bestuursvoorzitter bij BRC.

Beste maand sinds juli 2013

“De groei van de detailhandelsverkopen in mei was het grootst sinds januari 2014. Ook de verkoop van voedingsmiddelen zat stevig in de lift en noteerde de beste maand sinds juli 2013,” zo voegde Dickinson eraan toe. Marktvolgers en andere deskundigen verwachten dat de opleving in de Britse detailhandel de komende maanden doorzet, onder andere door het WK voetbal dat deze maand begint.

Verlies verdubbeld

Diverse factoren hebben een zware wissel op de Britse detailhandel getrokken, zoals gedaalde discretionaire uitgaven als gevolg van lagere lonen, stijgende vaste lasten en toenemende schulden. Vandaag heeft online elektronicaconcern AO World een verlies, voor belastingen, van 13,5 miljoen Pond bekendgemaakt. Dat is twee keer zoveel dan het verlies van vorig jaar en het gevolg van hogere marketingkosten en een consistent concurrerende prijsstelling omgeving.
Gratis demo account
Privacy policy
We vertrouwen erop dat het artikel 'Britse detailhandelsverkopen fors gestegen in mei' bijdraagt aan uw kennis.