Britse detailhandelsverkoop leeft op door Paasdagen in april

09-05-2017 21:07
Britse winkels hebben vorige maand geprofiteerd van het feit dat Pasen dit jaar in april viel, zo blijkt uit cijfers van het British Retail Consortium (BRC) en KPMG. Het gaat om een stijging van 5.6 procent in vergelijking met april 2016, terwijl er in maart nog sprake was van een daling van 1 procent. Het merendeel van de groei komt voor rekening van voedselbestedingen.

Lange termijn vooruitzichten minder gunstig

Volgens het BRC waren consumenten terughoudend ten opzichte van bepaalde producten. Daarnaast verwacht men een afzwakking in de komende periode als gevolg van de oplopende inflatie. “Het feit dat Pasen dit jaar in april viel, was voor een groot deel de oorzaak van de groei van afgelopen maand. Op basis van de lange termijn signalen zijn de vooruitzichten niet zo positief,” zo zei Helen Dickinson, bestuursvoorzitter van het British Retail Consortium.

Ruim boven het jaargemiddelde

Uit de cijfers blijkt dat de verkoop van voedingsmiddelen tijdens het lange Paasweekend aantrok, waarmee de totale bestedingen een boost kregen. In de eerste drie maanden van dit jaar steeg de verkoop van voedingsmiddelen met 3.6 procent, wat veel meer is dan het jaargemiddelde van 2 procent. Op kwartaalbasis nam de verkoop van niet-voedingsmiddelen met 0.7 procent toe. Kinderkleding, speelgoed en meubels behoorden tot de uitzonderingen, hoewel die stijgingen volgens de onderzoekers seizoensgebonden zijn.

Britse consumenten houden vinger op de knip

Sinds het EU-referendum van vorig jaar is het Pond circa 14 procent gedaald versus de Amerikaanse Dollar. Daardoor zijn de prijzen van geïmporteerde producten gestegen. Dat dreigt een flinke groei van de consumentenbestedingen te frustreren. In de post-Brexit periode waren het juist de toegenomen consumentenbestedingen die de economische groei ondersteunden. Dickinson verwacht dat consumenten de komende tijd minder uitgeven als gevolg van stijgende kosten en een afzwakkende loongroei.

Herstel in tweede kwartaal

Volgens Samuel Tombs, Brits hoofdeconoom bij Pantheon Macroeconomics, spelen er meer factoren een rol. “Ook zonder de boost op jaarbasis als gevolg van het feit dat Pasen in april viel, waren de detailhandelscijfers van april bijzonder goed. De detailhandelsverkopen stegen het snelst in elf jaar op vergelijkbaar gemaakte basis,” zo liet Tombs optekenen. Onlangs lieten drie vooraanstaande rapporten van IHS Markit een beter beeld zien dan verwacht. Dat duidt op een herstel van de Britse economie in het tweede kwartaal na de teleurstellende eerste drie maanden van dit jaar.
Gratis demo account
Privacy policy
We vertrouwen erop dat het artikel 'Britse detailhandelsverkoop leeft op door Paasdagen in april' bijdraagt aan uw kennis.