Japans consumentenvertrouwen voor tweede opeenvolgende maand gestegen

16-03-2010 14:09
Het Japans consumentenvertrouwen is in februari voor de tweede opeenvolgende maand gestegen, doordat de verzwakking van de arbeidsmarkt is afgenomen en doordat de werkloosheid is gedaald tot het laagste niveau in tien maanden, terwijl de salarissen zijn gestegen. De Japanse export begint zich te herstellen en stimuleert de verzwakte economie steeds meer, wat heeft bijgedragen aan de gestegen omzetten van bedrijven en het toegenomen vertrouwen.

Consumentenvertrouwen

Het Japans consumentenvertrouwen is in februari gestegen tot 40.0 in vergelijking met 39.4 in januari. Het huishouden consumentenvertrouwen is vorige maand gestegen van 39.0 tot 39.8, terwijl analisten een waarde van 40.0 hadden voorspeld.

Japanse export

De Japanse export is in de laatste periode gestegen en heeft bedrijven en producenten gestimuleerd om het aantal banen uit te breiden, waardoor in februari het huishoud consumentenvertrouwen voor de tweede opeenvolgende maand is gestegen. De export steeg met 5% in het derde kwartaal van het Japanse fiscaal jaar, wat één van de oorzaken was van het verbeterd herstel van de tweede grootste economie ter wereld, en waardoor de situatie op de arbeidsmarkt is gestabiliseerd.

Consumentenbestedingen

Het toegenomen vertrouwen leidt mogelijk tot hogere consumentenbestedingen. Het Japanse bruto binnenlands product bestaat voor meer dan de helft uit consumentenbestedingen. De detailhandelsverkoop zal waarschijnlijk stijgen in de komende maanden, waarbij het profiteert van het toegenomen vertrouwen en lagere prijzen.

Productie

De industriële productie is tien opeenvolgende maanden gestegen, waarbij het profiteerde van het herstel van de mondiale vraag, vooral vanuit China; de belangrijkste handelspartner van Japan. Fabrieken hebben het aantal werkuren uitgebreid en meer banen gecreëerd als reactie op de toegenomen vraag, wat tot uitdrukking komt in het huishoud consumentenvertrouwen.

Werkloosheidspercentage

Het werkloosheidspercentage is in januari gedaald tot 4.9%, wat het laagste niveau in 10 maanden is, nadat bedrijven aan het begin van dit jaar 540.000 banen hebben gecreëerd. Betere omstandigheden op de arbeidsmarkt hebben geleid tot een stijging van de consumentenbestedingen, waardoor deze in januari voor de zesde opeenvolgende maand zijn gestegen, wat hoopgevend is voor de detailhandel met betrekking tot het realiseren van verkoopstijgingen en betere omzetten.

Japanse economie

De Japanse economie is 0.9% gegroeid in het derde kwartaal van het Japanse fiscaal jaar, in vergelijking met 0.3% in het tweede kwartaal. De economie is op jaarbasis met 3.8% gegroeid nadat het in het vorige kwartaal noch groeide, noch kromp.
Gratis demo account
Privacy policy
We vertrouwen erop dat het artikel 'Japans consumentenvertrouwen voor tweede opeenvolgende maand gestegen' bijdraagt aan uw kennis.